, , ,

با وجود تلاش‌ها برای ممنوعیت TikTok ، اپلیکیشن چینی تیک تاک همچنان در آمریکا محبوبیت زیادی دارد {مشروح}

در حالی که TikTok به دلیل مالکیت چینی و شیوه‌های داده‌ای خود در جایگاه داغ دولت ایالات متحده قرار داشت، سایر برنامه‌های چینی در بین کاربران آمریکایی محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند.

این برنامه‌ها شامل برنامه‌های دیگر ساخته شده توسط مالک TikTok، ByteDance، مانند CapCut و Lemon8، و همچنین اپلیکیشن‌های تجارت الکترونیکی مانند Temu و Shein می‌شوند.

کارشناسان چین و رسانه های اجتماعی می گویند تفاوت های مهمی بین این برنامه ها و TikTok وجود دارد که ممکن است عدم توجه نسبی به آنها را توضیح دهد. از جمله مهم ترین آن ویژگی ها، میزان حضور آنها در ایالات متحده است.

توضیح تصویر بالا : شو زی چو، مدیر اجرایی TikTok در روزی که در جلسه کمیته انرژی و بازرگانی مجلس با عنوان “TikTok: چگونه کنگره می تواند از حریم خصوصی داده های آمریکایی محافظت کند و از کودکان در برابر آسیب های آنلاین محافظت کند”. در حالی که قانونگذاران ویدئوی متعلق به چین را بررسی می کنند. مکان: کاپیتول هیل در واشنگتن، ایالات متحده، 23 مارس 2023.

چند سالی است که TikTok شرکت ByteDance مورد توجه قانونگذاران و مقامات اطلاعاتی قرار گرفته است که می ترسند از آن برای جاسوسی از آمریکایی ها استفاده شود. این نگرانی ها در جریان جلسه پنج ساعته مدیر عامل TikTok در ماه مارس کانون توجه قرار گرفت.

اما در حالی که TikTok مورد توجه بوده است، سایر برنامه‌های چینی که مشکلات مشابهی را دارند نیز محبوبیت زیادی در ایالات متحده دارند.

نگرانی‌ها در مورد ByteDance تا حد زیادی از یک قانون امنیت ملی ناشی می‌شود که به دولت چین قدرت می‌دهد تا اگر ادعا می‌کند برای اهداف امنیت ملی است، به بخش‌های وسیعی از اطلاعات تجاری دسترسی پیدا کند. مقامات اطلاعاتی و قانونگذاران ایالات متحده از این بیم دارند که دولت چین بتواند به طور مؤثر به هر اطلاعاتی که شرکت‌های برنامه‌های کاربردی مستقر در چین از کاربران آمریکایی جمع‌آوری کرده‌اند، از آدرس‌های ایمیل گرفته تا علایق کاربران و گواهینامه‌های رانندگی، دسترسی داشته باشد.

اما به نظر نمی رسد که بسیاری از مصرف کنندگان را تحت تاثیر قرار دهد، زیرا چندین برنامه مبتنی بر چین هنوز در ایالات متحده در حال رونق هستند.

به عنوان مثال، اپلیکیشن خرید Temu، متعلق به PDD Holdings مستقر در چین، از اواخر ماه می، رتبه دوم را در فروشگاه اپل اپ در میان اپلیکیشن‌های رایگان دارد. طبق گفته Insider Intelligence، این شرکت همچنین رتبه 12 را در میان خرده فروشان دیجیتال در فصل تعطیلات 2022 برای بازدیدکنندگان منحصر به فرد از سایت خود به خود اختصاص داد و بر طبق گفته Insider Intelligence، از فروشگاه هایی مانند Kohl’s، Wayfair و Nordstrom برتری داشت، که همچنین به دلیل رشد آن در TikTok قابل مشاهده است.

در همین حال، اپلیکیشن های CapCut و TikTok متعلق به ByteDance در رتبه های چهارم و پنجم اپ استور قرار دارند. برند مد سریع چینی شین {Shein} در جایگاه چهاردهم قرار دارد.

و از اواخر مارس تا اوایل آوریل، پس از جلسه استماع مدیر عامل TikTok قبل از کنگره، ByteDance’s Lemon8 نزدیک به 1 میلیون بارگیری و نصب در ایالات متحده داشت،این آمار را Insider Intelligence بر اساس داده های Apptopia گزارش داد. این یک برنامه با شباهت به Pinterest است و اینستاگرام.

این برنامه‌ها برخی از ویژگی‌هایی را به اشتراک می‌گذارند که دولت ایالات متحده را در مورد TikTok نگران کرده است، از جمله در مورد اینکه آیا برخی از این شرکت‌ها به اندازه کافی از داده‌های کاربران ایالات متحده هنگام فعالیت در خارج از چین محافظت می‌کنند (TikTok تاکید کرده است که اطلاعات کاربر ایالات متحده فقط در سرورهای خارج از چین ذخیره می‌شود).

مانند TikTok، این برنامه‌ها اطلاعات کاربران را جمع‌آوری می‌کنند، می‌توانند روندها را در علایق آن‌ها تجزیه و تحلیل کنند و از الگوریتم‌هایی برای هدف قرار دادن مشتریان با محصولات یا اطلاعاتی استفاده کنند که احتمالاً آنها را با این سرویس درگیر نگه می‌دارد و کاری میکند استفاده کننده ساعت ها این برنامه را پیمایش کند.

اما کارشناسان چین و رسانه‌های اجتماعی می‌گویند تفاوت‌های مهمی بین این برنامه‌ها و TikTok وجود دارد که ممکن است دلیل عدم توجه نسبی به آن‌ها باشد. از جمله مهم ترین آن ویژگی ها، میزان حضور آنها در ایالات متحده است.


TikTok

TikTok در مقابل سایر برنامه های چینی

حتی با رشد آنها، پایگاه کاربری بسیاری از برنامه‌های محبوب چینی در ایالات متحده همچنان در مقابل مخاطبان عظیم 150 میلیون کاربر فعال ماهانه TikTok در ایالات متحده ضعیف است.

بر اساس گزارش Apptopia، برای مثال، اپلیکیشن خواهر TikTok Lemon8، حدود 1.8 میلیون کاربر فعال ماهانه در ایالات متحده دارد.

طبق گزارش Apptopia، در حالی که TikTok از زمان راه‌اندازی خود در ایالات متحده 415 میلیون بار دانلود داشته است، CapCut 99 میلیون، Temu 67 میلیون و Lemon8 1.2 میلیون دانلود داشته است.

در میان این گروه از برنامه‌ها، تنها شین از TikTok پیشی می‌گیرد، اگرچه خیلی زودتر در ایالات متحده در سال 2014 راه‌اندازی شد. برنامه Shein از زمان آغاز به کار 855 میلیون بارگیری در ایالات متحده داشته است، اگرچه Apptopia تخمین می‌زند که حدود 22 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.

لیندسی گورمن، کارشناس ارشد فناوری‌های نوظهور در «اتحاد امنیت مارشال آلمان» می‌گوید: «برنامه‌ای با هزار یا حتی یک میلیون کاربر در ایالات متحده، تهدید امنیت سایبری گسترده‌ای را که برنامه‌ای با 100 میلیون کاربر دارد، ارائه نمی‌کند.

گورمن گفت در حالی که ایالات متحده تهدید ناشی از TikTok را در نظر می گیرد، همچنین باید چارچوبی برای ارزیابی ریسک نسبی اپلیکیشن های چینی ایجاد کند. او گفت که مقیاس باید یک عامل باشد و نوع برنامه، از جمله توانایی آن در گسترش تبلیغات، باید عامل دیگری باشد.

گورمن گفت: «توانایی یک پلت فرم فناوری چینی برای نشان دادن زیرساخت های اطلاعاتی حیاتی در یک دموکراسی باید بخشی از این محاسبات در هنگام ارزیابی ریسک باشد. «این جایی است که من فکر می‌کنم قیاس با شبکه‌های برق یا زیرساخت‌های انرژی قابل اجراست. ما به رژیم استبدادی اجازه نمی‌دهیم که اجزای مهمی از زیرساخت‌های انرژی ما را بسازد و برای آن به یک رژیم استبدادی متکی باشد.»

این بدان معناست که برنامه‌ای مانند ByteDance’s CapCut ممکن است خطر کمتری داشته باشد، هم به دلیل تعداد کاربران کوچک‌تر و هم به این دلیل که قصد ویرایش فیلم‌ها را دارد، نه توزیع آنها.

گورمن گفت: «ما واقعاً در مراحل ابتدایی هستیم که حتی تشخیص می‌دهیم که واقعاً به یک شخصیت‌پردازی و دسته‌بندی گسترده‌تر نیاز است. باید چارچوب سیستماتیک تری ایجاد کند.

اما در این بین، مصرف کنندگان آمریکایی همچنان به برنامه های چینی روی می آورند.

جاسمین انبرگ، تحلیلگر اصلی که رسانه‌های اجتماعی در Insider Intelligence را پوشش می‌دهد، می‌گوید: «در میان برنامه‌هایی که به طور مداوم دانلود می‌شوند، برنامه‌های مبتنی بر چین مانند Temu و CapCut هستند. و البته، رشد اولیه Lemon8 وجود دارد که نشان می دهد اشتها برای برنامه های چینی در ایالات متحده همچنان در حال افزایش است.

برای برنامه های تجارت الکترونیک، خطر انتشار اطلاعات نادرست مضر ممکن است به اندازه یک سرویس رسانه های اجتماعی نباشد. پلتفرم تجارت الکترونیکی مانند Temu یا Shein احتمالاً در مقایسه با یک برنامه ویدیویی مانند TikTok، پلت فرم کمتری برای گسترش تبلیغات است.

انبرگ گفت: «مردم واقعاً زمان یکسانی را صرف برنامه‌های تجاری نمی‌کنند و لزوماً در معرض همان نوع محتوایی قرار نمی‌گیرند که به طور بالقوه می‌تواند تأثیر منفی بر جوانان داشته باشد». “همچنین من لزوماً فکر نمی‌کنم که ارتباط برخی از این برنامه‌ها با چین برای مصرف‌کننده عادی روشن باشد و همچنین فکر نمی‌کنم که مصرف‌کنندگان واقعاً به این فکر کنند که برنامه‌هایی که استفاده می‌کنند از کجا سرچشمه می‌گیرند. “

با این حال، ایالات متحده می تواند دلیلی برای نگرانی پیدا کند. گزارش اخیر سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که شرکت خواهر Temu، Pinduoduo، یک اپلیکیشن خرید محبوب در چین، حاوی بدافزار است. شرکت مادر هر دو برنامه، PDD Holdings، به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد. کارکنان تحقیقاتی کمیسیون بازبینی اقتصادی و امنیتی ایالات متحده و چین در ارزیابی خطرات داده‌های Temu به آن گزارش اشاره کردند، اگرچه یک تحلیلگر اخیراً به CNBC گفت که Temu به اندازه Pinduoduo در درخواست دسترسی به داده‌های مصرف‌کنندگان «تهاجمی» نبوده است.

حداقل یک گروه فشار بر TikTok را زمان مناسبی برای مطرح کردن نگرانی‌ها با یکی دیگر از شرکت‌های چینی محبوب در ایالات متحده می‌دانند: Shein. به گفته مدیر اجرایی Chapin Fay، گروه Shut Down Shein که «ائتلافی از افراد، برندهای آمریکایی و سازمان‌های حقوق بشری» است.


ما در زمان‌بندی به نوعی آگنوستیک {ندانم‌گرایی یا لاادری‌گری} بودیم، اما می‌خواستیم مطمئن شویم که در حالی که مردم درباره TikTok صحبت می‌کنند، این بازیگر شرور دیگر، Shein وجود دارد، که او نیز داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند و همه آن‌ها را زیر رادار انجام می‌دهد و همچنین کارهای بدتر را انجام می‌دهد. فای، مدیر عامل شرکت مشاوره Actum گفت: چیزهایی مانند کار برده ها.

این گروه به طور خاص با استفاده ادعایی شین از کار اجباری مخالفت می کند، زیرا بلومبرگ سال گذشته گزارش داد که آزمایشات نشان داد که پنبه در لباس های ارسال شده به ایالات متحده به منطقه ای در چین مرتبط است که دولت ایالات متحده گفته است که در آن کار اجباری مستقر شده است. چین استفاده از کار اجباری را رد کرده است.

Shut Down Shein همچنین به استفاده ادعایی این شرکت از یک شکاف وارداتی برای اجتناب از تعرفه ها اعتراض می کند. این گروه می‌گوید از طریق معافیت مالیاتی تجاری کوچک، مشتریان فردی واردکننده کالاهای مد سریع خود می‌شوند، رویه‌ای که در جلسه اخیر کمیته منتخب مجلس درباره رقابت استراتژیک بین ایالات متحده و حزب کمونیست چین مطرح شد.

یکی از سخنگویان شین در بیانیه ای گفت که “با قوانین مالیاتی داخلی کشورهایی که در آن فعالیت می کند مطابقت دارد.” این سخنگوی همچنین گفت که شین “تحمل کار اجباری صفر” دارد، در سراسر زنجیره تامین خود به طور جدی دیده می شود و تامین کنندگان را ملزم می کند از “آیین رفتار دقیق” پیروی کنند.

فای گفت مهم است که بدانیم راهی که Shein توانسته است برند خود را رشد دهد و مشتریان جدیدی به دست آورد، تا حد زیادی از طریق به اصطلاح اینفلوئنسر هال، از طریق TikTok است.

ترس از ممنوعیت «شیب لغزنده».

در مواجهه با نگرانی های امنیت ملی در مورد TikTok، قانونگذاران چندین پیشنهاد را در نظر گرفته اند که می تواند منجر به ممنوعیت شود. اما منتقدان بیم دارند که برخی از راه حل های پیشنهادی ممکن است یک شیب لغزنده از پیامدهای ناخواسته ایجاد کند. و برخی می گویند موثرترین راه حل بلند مدت برای محدود کردن استفاده از برنامه های چینی ممکن است ایجاد محیطی برای جایگزین های قوی برای رشد باشد.

شاید برجسته‌ترین لایحه‌ای که می‌تواند منجر به ممنوعیت TikTok در ایالات متحده شود، قانون محدودیت‌ها، به وزیر بازرگانی این اختیار را می‌دهد که اگر تشخیص دهند خطرات به اندازه کافی نمی‌تواند از فناوری‌هایی که از گروهی از کشورهای متخاصم خارجی می‌آید، جلوگیری کند. در غیر این صورت کاهش می یابد.

اگرچه این پیشنهاد به سرعت توجه جدی را برای گروه حامیان مالی مهم خود از جمله رئیس کمیته اطلاعات سنا مارک وارنر، D-Va. و کمیته فرعی تجارت در رتبه بندی ارتباطات جان تون، R-S.D. حرکت اولیه این تا حدی به دلیل نگرانی‌های مطرح شده توسط صنعت فناوری و سایرین است که این لایحه می‌تواند به قوه مجریه قدرت گسترده‌ای بدهد تا به دنبال ممنوعیت برخی فناوری‌ها باشد.


وارنر در نامه‌ای گفت: «در حالی که می‌دانم آمریکایی‌ها از راحتی تجارت الکترونیک چینی و ابزارهای خلاقانه بسیاری از برنامه‌های ارتباطی چینی لذت می‌برند، باید این واقعیت را در نظر بگیریم که این شرکت‌ها در نهایت به خواسته‌های دولت چین پایبند هستند.»

ما یک گفتگوی مهم و دیرهنگام درباره اقدامات غارتگرانه و تهاجمی شرکت‌های فناوری ایالات متحده در سال‌های اخیر داشته‌ایم. همین نگرانی‌ها در مورد نفوذ فزاینده این برنامه‌های خارجی معتبر است – و سپس با روشی که این شرکت‌های مستقر در PRC به عنوان ابزار قدرت PRC خدمت می‌کنند، تشدید می‌شوند.

یکی از منتقدان دامنه فعلی این لایحه، اندی ین، مدیر عامل پروتون است که یک سرویس ایمیل رمزگذاری شده و VPN می سازد. در حالی که ین معتقد است که TikTok باید در ایالات متحده ممنوع شود، او می ترسد که قانون RESTRICT در حال حاضر بسیار گسترده است و نمی تواند به طور موثر این کار را بدون عواقب اضافی انجام دهد.

در یک پست وبلاگ اخیر، ین استدلال کرد که این لایحه به وزیر بازرگانی قدرت بسیار گسترده ای می دهد تا دولت های دیگری را به عنوان دشمنان خارجی معرفی کند و می ترسید که از زبان مبهم در این لایحه برای مجازات افرادی استفاده شود که از VPN برای دسترسی به برنامه های ممنوعه استفاده می کنند.

در این پست، ین پیشنهاد کرد که این مشکلات را می توان با تغییراتی در زبان لایحه حل کرد تا هدفمندتر و محدودتر شود.

وارنر اخیراً در پادکست «Pivot» صحبت کرد، بر نیاز به رویکردی مبتنی بر قوانین که می‌تواند از نظر قانونی برای مقابله با فناوری دشمنان خارجی مورد حمایت قرار گیرد، تأکید کرد. او گفت که معتقد است انتقاد از این لایحه، از جمله اینکه این لایحه کاربران فردی VPN را هدف قرار می دهد یا اینکه شرکت های آمریکایی که در چین تجارت می کنند ممکن است در اقدامی اجرایی تحت فشار قرار گیرند، معتبر نیست، اگرچه او گفت که آماده است تا این لایحه را اصلاح کند.

ین گفت: «در اینجا نگرانی امنیت ملی بسیار مشروعی وجود دارد. بنابراین من فکر می کنم این چیزی است که تنظیم کننده ها باید با آن مقابله کنند و به همین دلیل است که کنگره تلاش می کند کاری انجام دهد. اما من فکر می کنم که ما باید این کار را به گونه ای انجام دهیم که ارزش های آزادی و دموکراسی را که آمریکا را از چین متمایز می کند، تضعیف نکند.»

با این حال، ممنوعیت TikTok اثرات دیگری در ایالات متحده خواهد داشت، مانند سهم بیشتر از بازار به غول های فناوری موجود در ایالات متحده مانند Meta’s.
فیس بوک و اینستاگرام. پروتون یکی از حامیان فعال اصلاحات ضد انحصار برای ایجاد چیزی بوده است که برخی از شرکت‌ها آن را زمینه بازی برابر برای توسعه‌دهندگان فناوری در ایالات متحده می‌دانند.

ین گفت راه حل برای ایجاد بازارهای دیجیتال رقابتی تر در ایالات متحده این است که به شرکت های پرخطر چینی اجازه داده نشود که بیداد کنند، بلکه “دارای یک زمینه بازی برابر است که می تواند به دیگر شرکت های آمریکایی یا شرکت های اروپایی اجازه دهد تا به طور عادلانه در ایالات متحده رقابت کنند.”

این هدف مشترک جاناتان وارد، کارشناس چینی است که شرکت مشاوره Atlas Organization را تأسیس کرده است.

وارد گفت: «بهترین راهی که می‌توانیم این کار را انجام دهیم، ایجاد گزینه‌های جایگزین است. وی با اشاره به اینکه حتی اگر این شرکت‌ها در بازار خودمان ریشه ندارند، حتی اگر بتوانیم با موفقیت از دسترسی آنها به اینجا جلوگیری کنیم، همانطور که با هواوی انجام دادیم، می‌توانند در سایر نقاط جهان شکوفا شوند. به شرکت مخابراتی چینی که به دلیل نگرانی های امنیت ملی در فهرست نهادهای ایالات متحده قرار گرفته است.

وارد گفت: «ما همچنین باید از جایگزین‌های آمریکایی و جهان آزاد برای این شرکت‌ها دفاع کنیم، زیرا نمی‌توانید به آنها اجازه دهید صنایع مهم را تصاحب کنند یا برنامه‌هایی ایجاد کنند که به ساختار جوامع ما تبدیل شوند. و این مستلزم تلاشی است که فراتر از کنگره و به کل سیستم دموکراسی در سراسر جهان می رود.»

منبع :‌ cnbc

نشر:

ویرایش:


نظرات…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *