دادگاه فدرال ایالات متحده این هفته موافقت نهایی 50 میلیون دلاری را صادر کرد که اپل در ژوئیه گذشته به آن رسیدگی کرد و ادعاهایی را که این شرکت از آن اطلاع داشت و ماهیت غیرقابل اعتماد کیبوردهای رایانه های مک بوک، مک بوک ایر و مک بوک پرو را که بین سال های 2015 تا 2019 عرضه شده بود را پنهان کرد، حل کرد.
به گزارش رویترز (از طریق 9to5Mac)، قاضی ادوارد داویلا روز پنجشنبه توافق مربوط به صفحه کلیدهای بدنام “پروانه” اپل را “عادلانه، کافی و معقول” خواند. طبق این قرارداد، کاربران مک بوک که تحت تأثیر این رویداد قرار گرفته اند، بین 50 تا 395 دلار تسویه حساب دریافت خواهند کرد. قاضی داویلا در حکم خود نوشت، بیش از 86000 ادعا برای پرداخت و غرامت قبل از پایان مهلت درخواست در مارس گذشته انجام شد.

اپل کیبورد پروانه ای را در سال 2015 با مک بوک 12 اینچی معرفی کرد. در آن زمان، Jony Ive، مدیر سابق طراحی، افتخار میکرد که این مکانیسم به شرکت اجازه میدهد تا لپتاپهای همیشه باریکتری بسازد بدون اینکه ثبات یا احساس تایپ به خطر بیفتد.
از آنجایی که اپل کامپیوترهای بیشتری را برای استفاده از صفحه کلید پروانه ای مهندسی مجدد کرد، کاربران مک دریافتند که این طراحی در برابر گرد و غبار و سایر زباله ها حساس است. این شرکت قبل از اینکه در اواخر سال 2019 با مکبوک پرو 16 اینچی به طراحی کیبورد معمولیتر بازگردد، اصلاحهای متعددی را برای انعطافپذیرتر کردن مکانیسم ارائه کرد.
اپل مجبور نیست به عنوان بخشی از توافقنامه تسویه حساب، تخلفات خود را بپذیرد. قبل از این هفته، برخی از اعضای دعوی حقوقی گروهی تلاش کردند به این دلیل که پرداخت پیشنهادی 125 دلاری برای یک گروه کافی نیست، معامله را به چالش بکشند، قاضی داویلا درخواست تجدیدنظر را رد کرد. داویلا در حکم خود نوشت:
«این احتمال که ممکن است توافق بهتری حاصل شده باشد – یا اینکه مزایای ارائه شده در توافق، راضی کننده نیست – دلیل کافی برای رد تایید نیست.” قاضی همچنین درخواست غرامت صاحبان مکبوک را که با نقص صفحه کلید مواجه شده بودند اما کامپیوترهایشان توسط اپل سرویس نمیشد، رد کرد. هیچ صحبتی وجود ندارد که شاکیان چه زمانی می توانند انتظار داشته باشند که پرداخت آنها ارسال شود، اما وکلای دخیل در این پرونده گفتند که “منتظر دریافت پول به مشتریان خود هستند.”
دیدگاهتان را بنویسید